Stig-Göran Fransson

torsdag 4 augusti 2005

Kyrkovalet

Jag har under sommaren av tre journalister fått frågan om Sverigedemokraterna skall stängas ute från de kyrkliga valen. Svaret jag gett är nej. Jag menar att så länge Svenska kyrkan har ett regelverk med direkta val så kan ingen grupp som uppfyller kraven ställas utanför. Kravet är att nomineringsgruppen är registrerad och att kandidaterna är medlemar i Svenska kyrkan, fyllt 18 år och är döpta. Det är en demokratifråga att alla skall ges möjlighet att kandidera.

Jag gillar inte Sverigedemokraternas politik och hoppas att de inte får några röster. Det är viktigt att gå och rösta och jag hoppas att de som röstar lägger sina röster på andra nomineringsgrupper än på Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraterna politik skall bemötas i en öppen debatt.

4 Comments:

  • Jag tycker du har helt rätt ingång, Stig-Göran.

    Vi andra partier måste har framföra vårt budskap så väl och tydligt att deras romantiska bubbla spricker.

    Möter man idéer i en öppen debatt är det också lättare att krossa dem och visa på konkreta motförslag.

    Annie

    By Blogger Annie, at 05 augusti, 2005  

  • Lycka till i valet, förresten!

    Nu är det inte långt kvar,
    Annie

    By Blogger Annie, at 05 augusti, 2005  

  • Törs jag säga att min soffa börjar bli sliten. Det blir premiär för mig att rösta i kyrkovalet. Dessvärre är jag nog inte ensam om en sliten soffa. Ewa, min sambo har heller aldrig farit till valurnan för kyrkovalet.

    Jag har också samma utgångspunkt, det är i det öppna offentliga rummet som de sanna demokratiska spelreglerna bäst tillämpas.

    By Blogger Lars, at 06 augusti, 2005  

  • Lars-Anders och alla andra, det är dags att gå och rösta i kyrkovalet den 18 september. Din röst är viktig och har betydelse för hur du vill att Svenska kyrkan skall forma sin framtid.

    By Blogger Stig-Göran Fransson, at 07 augusti, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home