Stig-Göran Fransson

lördag 16 juli 2005

Vem är jag

Vem är då jag som börjat skriva denna Blogg. Jag heter Stig-Göran Fransson och är 55 år och bor i Landsbro som ligger mitt i Småland. En stor del av veckan lägger jag min tid på att vara förtroendevald för Centerpartiet. De flesta uppdragen har jag som förtroendevald inom Svenska kyrkan. Jag började våren 1974 med att bli ledamot i det som då hette Lannaskede pastoratskyrkoråd och numera heter Lannaskede kyrkonämnd och som jag fortfarande är ledamot av. Det blir mer än 30 år i samma uppdrag. Det lokala engagemanget i Svenska kyrkan har senare givit mig möjligheter att även få förtroendet till uppdrag både inom Växjö stift och på nationell nivå. Det uppdrag som jag trivs allra bäst med och tar den största tiden är mitt uppdrag som vice ordförande i Stiftsstyrelsen för Växjö stift. På nationell nivå har jag bla uppdraget att vara ledamot av Kyrkomötet som är Svenska kyrkans högsta beslutande organ. Man skulle kunna säga att det är kyrkans riksdag. Jag är också ledamot av Församlingsförbundets förbundsstyrelse som är Svenska kyrkans arbetsgivareorganisation.

Jag har också några kommunala uppdrag. Jag är ledamot av kommunfullmäktige i Vetlanda kommun och är ordförande i dess valberedning. Jag har under åren haft lite olika uppdrag i kommunala facknämnder och denna mandatperioden är jag ersättare i Barn- och utbildningsnämnden.

Min grundutbildning för länge sedan är byggnadsingenjör. Under åren 1976 till 1992 arbetade jag som skyddsingenjör inom företagshälsovården. Ett par år senare bytte jag yrkesinriktning och började arbeta med utbildning och support av datoriserade arbetsrutiner inom Svenska kyrkan. Under några år hade jag min arbetsplats i Uppsala med distansarbetade den mesta tiden från min villa i Landsbro.

Det blev för mycket med ett heltidsarbete och många förtroendeuppdrag. De senaste tre åren har jag ägnat mera tid åt mina förtroendeuppdrag och levt ett lite lugnare liv. Vid sidan om förtroendeuppdragen har jag ett eget företag, KyrkData, där jag kan erbjuda konsulthjälp i datoranvändning i första hand riktat till församlingar inom Svenska kyrkan.

Det viktigaste är ändå min familj som består av hustru Kerstin och barnen Marie och Jonas.