Stig-Göran Fransson

måndag 18 juli 2005

Ett öppet samhälle

Jag kommer förmodligen framöver många gånger i mina Bloggar propagera för ett öppet samhälle där olika åsikter får komma fram.

Det räcker nästan bara med ett besök i Stasi-museum i östra delen av Berlin för att man skall bli övertygad om att det samhälle vi bor i måste vara öppet för olika åsikter. Under mina semesterdagar i Berlin besökte jag Statsi-museum. Det är skrämmande hur organisationen Stasi under ledning av Erich Mielke höll koll på sina egna landsmän i Östtyskland. Ingen kunde känna sig säker. Den som uttalade något som regimen inte tyckte om kunde straffas hårt. Vilket innebar att ingen vågade ha åsikter.

Jag inser att det går inte att på något sätt jämföra Stasi i Östtyskland med vårt samhälle idag men det visar ändå hur pass viktigt det är att vi i alla situationer värnar det öppna samhället.

Vi övervakas idag av en mängd kameror på olika ställen. Vad händer om denna lagrade informationen används på ett sätt som den inte är avsedd att göras.