Stig-Göran Fransson

torsdag 14 juli 2005

Börjar min Blogg

Jag startar min Blogg några dagar efter att jag kommit hem från en semesterresa till Berlin. I bussen påväg till Berlin fick vi några telefonsammtal som berättade om sprängningarna i Londons tunnelbana. Vreden stiger innombords när man hör om detta meningslösa våld. Dagarna efteråt följer jag rapporteringen på ett par internationella TV-kanaler. Jag hoppas att vi med dessa attentat inte får ett stängt samhälle. Jag vill ha ett öppet samhälle utan kontroller överallt.

Mitt andningshål i Berlin är Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche där känner jag ett skydd från den "onda världen" utanför. Denna kyrka är som Faradays bur. Från skolans fysik kommer några av er kanske ihåg Faradays bur som är en bur av metalltrådnät och ger ett skydd mot störande yttre elektriskta fält.

Den ursprungliga Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche byggdes år 1895 men förstördes av bomber 1943. Efter andra världskriget togs ruinerna bort och det som blev kvar var det massiva fronttornet. År 1961 ritades en ny kyrka med ett annorlunda utseende. En åttakantig kyrka i betong och blått glas med ett fristående klocktorn. Det som blev kvar av det gamla tornet står mellan den nya kyrkan och det nya tornet. Det gamla och nya blir något fint tillsammans. Kyrkan ligger mitt i Berlin och besök den gärna.

1 Comments:

  • Välkommen till blogvärlden Stig-Göran, jag har lagt in en länk till din sida på i min blog.

    Min sambo Ewa och jag besökte samma kyrka när vi passerade Berlin på en resa till Prag. Jag håller med om att den är värd ett besök.

    Vi passade även på att besöka Checkpoint Carlie. Det är skrämmande att komma så nära historiken bakom Berlinmuren.

    By Blogger Lars, at 17 juli, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home