Stig-Göran Fransson

lördag 11 mars 2006

Ärkebiskopsval

På onsdag den 15 mars är det val av ny ärkebiskop för Svenska kyrkan. Det är de fem kandidater som fick flest poäng i nomineringsvalet förra månaden som är möjliga att rösta på. Många jag pratat med tror att det blir Biskop Anders Wejeryd som kommer att väljas till ärkebiskop. Jag tror på Biskop Anders och jag vet att han kommer att bli en bra ärkebiskop för hela Svenska kyrkan. För mig är det tre av kandidaterna som är möjliga som ärkebiskop. Det är biskoparna Anders Wejeryd och Ragnar Persenius samt Thomas Söderberg. Det var också dessa tre som fick de flesta rösterna i nomineringsvalet.

Tyvärr verkar det som vi i Växjö stift kommer att "mista" vår biskop. Det innebär att vi måste börja fundera på kandidater som kan bli stiftets nye biskop. Av alla de namn som nämnts i ärkebiskopsvalet så menar jag att Thomas Söderberg är det kandidat som på bästa sätt skulle passa som biskop i Växjö stift.

1 Comments:

  • Ja Thomas Söderberg skulle bli en utmärkt biskop i växjö stift. Det var ett mycket bra förslag!

    By Anonymous Anonym, at 16 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home