Stig-Göran Fransson

fredag 24 februari 2006

Stopp i tågtrafiken

Nu har det hänt igen. Stopp i tågtrafiken i södra Sverige. Passagerarna får sitta i stillastående tåg eller vänta på någon station i timmar. Knapphändig information vad som kommer att hända och osäkerheten när det går att åka vidare.

Tågtrafiken fungerar bra när allt rullar enligt tidtabellen men det finns inga marginaler när något oförutsett händer. Tågvärdar och andra som står i direkt kontakt med resenären har många gånger inte information och befogenheter för att på ett servicevänligt sätt hjälpa de drabbade resenärerna.

Visst finns det tillfällen då tågpersonal gör mycket bra insatser i besvärliga situationer. För några år sedan åkte jag tåg från Nässjö till Stockholm en söndag kväll. Ett stopp i tågtrafiken söder om Nässjö gjorde att tåg från Stockholm fick vända i Nässjö. Efter tre timmars väntan i Nässjö gick ett tåg mot Stockholm med mer än dubbelt antal passagerare med än vad som finns sittplatser. Kaos i alla korridorer. Dessa två konduktörer som fanns med på tåget gjorde ett fantastiskt fint jobb med att informera och ta reda på vidaretransporter. När vi anlände till Stockholm sent på kvällen så var den goda servicen borta. Där står en tågvärd som inget vet och de utlovade bussarna syntes inte till. Efter en timma kommer det bussar som tar oss vidare.