Stig-Göran Fransson

måndag 23 januari 2006

3:s reklamfest lockar få

Mobiloperatören 3 investerar hundratals miljoner kronor i reklam. Men trotts satsningarna var kundtillströmningen klen under 2005. Även övriga mobiltelefonoperatörer lägger stora pengar på reklam men mobiloperatören 3 står dock i särklass räknat per kund.

Min reaktion på denna stora reklamsatsning är att en liten del av dessa annonspengar borde användas till att bygga upp en kundtjänst som kan ge besked vad det är man gör reklam för.

Jag blir uppringd nästan varje vecka av någon säljare som talar om att jag skulle spara pengar om jag skaffar ett nytt mobiltelefonabonnemang med lägre minutavgift. Mobiloperatörerna har blivit väldigt inriktade på minutpriset istället för att se totalkostnaden för olika kunder. Jag svarar alltid att jag är inte intresserad av minutpriset utan jag vill ha ett mobiltelefonabonnemang som har täckning på de platser jag oftast befinner mig. Här kommer problemet för det går nästan inte att få besked från de olika mobiloperatörerna var de har sina sändare och hur de tänker bygga ut den närmaste tiden framåt. Först trodde jag att de inte ville svara utan såg uppgiften som lite hemlig men jag har insett att de kan inte svar för de har inte koll på läget.

Tyvärr så finns det delar inom Vetlanda kommun där mobiltäckningen inte är bra.

Den mobiloperatör som läser min Blogg och kan erbjuda mig ett abonnemang som passar mig då skall jag byta abonnemang. Jag kommer dock att ställa större krav än att få veta minutpriset.