Stig-Göran Fransson

lördag 4 mars 2006

Fastighetsskatten

För en vecka sedan blev jag uppringd av en kvinna som sade sig ringa från Villaägarna. Hon började med att framföra åsikten att fastighetsskatten är så orättvis och att Villaägarna arbetade för att ta bort fastighetsskatten. Jag svarade att jag hade avvikande uppfattning att fastighetsskatten borde vara kvar. Då kom kvinnans kommentar, "jasså du är motståndare till oss, hej då" och lade sedan på luren. Där stod jag med luren i handen och hade hoppats på några minuters samtal om fastighetsskatten.

Jag menar att fastighetsskatten i någon form skall finnas kvar men att den borde gå till den kommun där fastigheten finns. Vi måste vara med att på olika sätt betala skatt till våra gemensamma angelägenheter i samhället. Tas en skatt bort så måste någon annan skatt ökas och det drabbar några andra grupper i samhället. Fastighetsägarna måste också vara med och bidra till det gemensamma samhället.

Villaägarna har utnämnt fastighetsskatten till Sveriges mest impopulära skatt. Det är förståligt att om man tillfrågar villaägare så får man svaret att fastighetsskatten bör tas bort. Om man istället frågar småföretagare om skatt så är istället svaret att arbetsgivaravgifterna är för höga. Tillfrågar man några låginkomsttagare så upplevs förmodligen inkomstskatten för hög. Det blir för lite pengar över att leva på. Fastighetsskatten är i de flesta delarna av Sverige inget problem.