Stig-Göran Fransson

lördag 7 juni 2008

Mormors lilla kyckling

Idag har jag varit i Mariakapellet i Eksjö på release av Laila Tammis bok Mormors lilla kyckling. En berättelse om författarinnan Aina Monahof.

Att jag och Kerstin åkte på denna kulturaktivitet beror på att vi känner Aina Monahofs dotter Katarina. Jag hade inte funderat så mycket på vad eftermiddagen skulle innebära men jag måste säga att det var ett fantastiskt fint program omväxlande med bokinformation, sång och en pjäs.

Mormor Katri var tryggheten för författarinnan Aina Monahof. Detta framgår tydligt i de sex böcker som hon skrivit om Ingermanland, området runt S:t Petersburg, och om familjens flykt under andra världskriget därifrån till Sverige. Mormor Katri använde ofta smeknamnet Mormors lilla kyckling om sin dotterdotter Aina.

Hela kustområdet vid Finska viken har genom århundradena visat sig vara begärligt byte för andra folk och regenter. Att Finland och de baltiska länderna har av än de västliga och än de östliga makterna är välkänt men att även S:t Petersburg med omnejd en gång varit en del av Sverige lär vara mindre bekant.

I Aina Monahofs böcker får vi följa hennes släkt och dess liv i Ingermanland och flykten under andra världskriget till Sverige och hur det är att komma till ett nytt land. Man förstår att dessa människor fått utstå en hel del.

Jag har inte läst Aina Monahofs böcker men jag har förstått att de är väl värda att läsa.