Stig-Göran Fransson

tisdag 6 september 2005

Kyrkoval söndagen den 18 september

Söndag morgon och jag får som gudstjänstbesökare lyssna till texten om Marta och Maria. Jesus kommer på besök hos dem och då lyssnar Maria på Jesus medan Marta sysslar med hushållsbestyren. Jag har alltid tyckt att den berättelsen slutar för tidigt för jag tror att Marta så småningom satte sig ner och lyssnade även hon samt att Maria gjorde sin insats i hushållsarbetet. Denna berättelse kan ge oss en bild av mångfalden inom Svenska kyrkan. Våra medlemmar har kommit olika långt när de gäller att lyssna och några kanske föredrar att än så länge hjälpa till med någon praktisk insats. Men poängen är ändå att alla är värdefulla - alla behövs. Därför blir jag bekymrad när jag inför kyrkovalet hör vissa nomineringsgrupper uttala en nedvärderande syn på de som kandiderar. Vi har fått höra om "politiker som blivit över från det kommunala", " B-laget bland politikerna", "de går inte på gudstjänster" osv. Detta är en skrämmande människosyn.

Under 32 år som förtroendevald i Svenska kyrkan har jag fått möta dessa frivilliga och förtroendevalda som gjort och gör insatser för kyrkan. Insatser som behövs också i fortsättningen.

Kyrkan är inte de anställdas kyrka. Kyrkan är allas kyrka. Därför vill vi i Centerpartiet värna om den öppna folkkyrkan med en stark lokal förankring. Svenska kyrkan skall finnas för alla människor. Det finns inget A- eller B-lag - alla kan göra en insats.

Därför kandiderar jag på Centerpartiets valsedel till Kyrkomötet och Stiftsfullmäktige i Växjö stift.