Stig-Göran Fransson

onsdag 13 januari 2010

Lokaltidningen

Undra vad lokaltidningen skall skriva i morgon om mig? Vanligtvis brukar jag försöka hålla mig väl med lokala media men idag var jag kritisk när jag blev uppringd av journalist på Vetlanda-Posten. Jag är kritisk till medias beskrivning i december om mig som överförmyndare.

Medias kritik var orsaken till att jag började fundera på om jag skulle fortsätta mitt uppdrag som överförmyndare. Det var en tuff situation att ta över uppgiften som överförmyndare i september 2009 i den situation som då fanns. Att sedan få medias felaktiga bild av verkligheten gjorde uppgiften ännu tyngre.

I går lämnade jag in avsägelse på mitt uppdrag som överförmyndare. Därför blev jag intressant för media idag. SR Jönköping.

2 Comments:

  • Jag har inte läst revisionsrapporten men det känns väldigt egendomligt att man uttalar sig om en Överförmyndares kompetens och utbildning. Föräldrabalken ställer inga formella krav på Överförmyndarens formella kompetens och insikter. Möjligen skulle en revision kunna ha synpunkter på Överförmyndarens sätt att utföra uppdrag och därmed hans eller hennes kompetens efter att ha funnit brister i hans eller hennes arbete. Men det lär man inte kunna göra efter någon dryg månad.
    Vetlanda kommun har en trovärdig plan för samverkan inom Höglandets kommunalförbund. Vill man att det ska vara formella krav på den som utses til Överförmyndare ska man nog gå till sin riksdagsledamot och begära ändringar i föräldrabalken. Och vill man att posten ska innehas av kvalificerade jusriter får man nog justera arvodet som är baserat på en timlön motsvarande en månadslön på 26 600 kronor.

    Vetland kommunfullmäktige borde inte godkänna din avsägelse.

    By Blogger Per Westberg, at 24 januari, 2010  

  • Du Per gör en betydligt bättre analys av läget än vad min lokala tidning gör. Visserligen blev artikeln om min avsägelse mycket bättre än de tidigare artiklarna om Vetlandas överförmyndarverksamhet. Min kritik vid intervjun kanske hade effekt.

    Det var artiklarna i media som fick mig att börja tänka om jag skulle fortsätta som överförmyndare. Men bakomliggande finns fler orsaker som har med organisation av överförmyndarverksamheten att göra. Jag har fått olika "signaler" från politiker och tjänstemän i stadshuset vad man vill med överförmyndarverksamheten just nu.

    By Blogger Stig-Göran Fransson, at 24 januari, 2010  

Skicka en kommentar

<< Home