Stig-Göran Fransson

fredag 23 oktober 2009

Kyrkomötet fredag

Kyrkomötets sista dag för den här mandatperioden. Under dagen debaterades och beslutades ärenden från kyrkorättsutskottet som är det utskott som jag är ledamot. Kyrkorättsutskottet handhar ärenden som har att göra med ändringar i Kyrkoordningen, som man skulle kunna liknas vid kyrkans "lagtext".

Jag hade en reservation i utskottet angående nationella nivåns möjlighet att ge föreskrifter om förvaltningen av prästlönetillgångar. Jag tycker inte den möjligheten skall ges. Jag fick stöd från flera inlägg men i omröstningen förlorade min reservation med 62 röster mot 157 röster för att införa bestämmelsen.

Det blir många nya ledamöter på nästa års Kyrkomöte. Det är 119 ledamöter, 47 %, som inte återkommer nästa år. Jag fick möjligheten i kyrkovalet att vara med även nästa mandatperiod i Kyrkomötet.

Kyrkomötet avslutades med en fin mässa i Uppsala Domkyrka med predikan av avgående biskopen i Härnösands stift Tony Guldbrandzén.