Stig-Göran Fransson

söndag 13 januari 2008

Lokal järnvägshistoria

På 1860-talet öppnades Södra stambanan genom Småland. Smålänningarna som bodde i trakterna öster om banan ville förstås komma i kontakt med denna kommunikationsled. Flera privata järnvägsbolag gjorde etappvisa utbyggnader. 1909 började man bygga en fortsättning från Sävsjöström via Åseda och Vetlanda till Nässjö på Södra stambanan. Ett fristående bolag, Sävsjöström-Nässjö Järnväg (SäNJ), bildades.

Läs mer om järnvägssträckan Nässjö-Åseda på webbsidan Järnväg.net.

3 Comments:

  • I Åseda fanns något så ovanligt som ett krysspår. Smalspåret gick rakt över normalspåret. PÅ de allra flesta platser spåren gått parallellt eller som på Växjö station genom ett extraspår mellan normalspårets skenor.

    By Blogger Per Westberg, at 23 mars, 2008  

  • Det skall vara en fd. lokförare för att ha koll på detta. Men Per du har väl knappast kört tåg på dessa gamla spår i Småland.

    By Blogger Stig-Göran Fransson, at 23 mars, 2008  

  • Nej det har jag inte. Men jag har åkt rälsbuss mellan Växjö och Västervik. Vackert värre.

    I Växjö hade man tre språvidder på bangården. Normalspår, 1 435 mm, vanligt smalspår, 891 mm, för trafiken norrut mot Västervik. Samt1067 mm "blekingespårvidden", för färd mot Halmstad och Karlshamn.

    By Blogger Per Westberg, at 25 mars, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home