Stig-Göran Fransson

tisdag 18 december 2007

Rättvisemärkt kaffe

McDonald´s har ekologiskt kaffe på sina restauranger i Sverige. Detta enligt underlägg på brickan när jag idag besökte en av dessa snabbmatrestauranger. En bra sak som McDonald´s gör att erbjuda rättvisemärkt kaffe. En viktig sak för en rättvisare värld.

McDonald´s har 400.000 besök en vanlig dag. Tänk om alla dessa byter till ett miljövänligare kaffe hemma. Om många gör samma lilla förändring i sin vardag blir den samlade positiva effekten på miljön stor.

Jag är medveten om jag gör samma uppmaning till läsarna av min Blogg blir inte effekten lika stor. Antalet läsare av min Blogg är inte lika stor som antalet som besöker McDonald´s. Men visst skulle jag bli glad om du som läsare av min Blogg också vill hjälpa till att få en rättvisare och miljövänliga värld.

2 Comments:

  • Hej, bra att du tar upp frågan om rättvisemärkt kaffe på MC Donalds

    Jag ha reagerat i frågan om rättvisa och miljövänligare fyrverkeriepjäser på ledarsidan i tidningen Barometern. Du som läser detta, följ gärna upp. Kolla http://ingegerd.blogg.se

    By Blogger gerda, at 03 januari, 2008  

  • Rättvisemärkt kaffe är en etablerad vara i butikshyllan. Lätt att välja när jag skall köpa kaffe.

    I perspektivet rättvisemärkt så bör vi konsumenter låta bli att köpa både fyrverkeripjäser och en mängd andra varor från Kina. Detta även om alternativvaran blir dyrare.

    Vi i Europa måste börja reagera på samhällssystemet i Kina. Vi måste med kraft reagera mot hur människor behandlas i Kina.

    By Blogger Stig-Göran Fransson, at 04 januari, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home