Stig-Göran Fransson

lördag 10 december 2005

Trängselskatt i centrala Stockholm

Ett brev i postlådan från Vägverket. Denna gången var det inte bilskatten som kom utan information om trängselskatten för centrala Stockholm. Jag tycker det är bra med någon form av skatt för biltrafiken i centrala Stockholm. Den som nyttjar bilen istället för buss och tunnelbana skall vara med och betala för den ökade miljöbelastningen. I Stockholm finns kollektivtrafik som alternativ till bilåkande. I stora delar av övriga landet finns inte motsvarande alternativ till bilåkandet.

Problemet är betalningsrutinerna för den som besöker Stockholm vid enstaka tillfällen. Betala på fem dagar då det normala är att räkningar betalas efter en månad. Därtill skall man själv hålla reda på tiden då en kontrollpunkt passeras. Det känns som översitteri från Vägverket. Vad händer om någon tillverkar en nummerskyllt med mitt bilnummer? Åker en sådan nummerskyllt igenom en kontrollpunkt så registreras jag som betalningsansvarig och blir förmodligen påförd höga förseningsavgifter.

1 Comments:

  • Dessvärre är det nog inte Vägvärket som bestämt att de vill ha betalt på fem dagar. Det är sossetrojkan i fjollträsk (Stockholm) med finansborgarrådet i spetsen som har kommmit på att det finns stora räntepengar att tjäna om slantarna kommer in på fem dagar istället för som brukligt 20 - 30 dagar.

    Sossarna och finansborgarrådet Annika Billström har även räknat ut att de eliminerar postens avgifter om de slipper skicka fakturor när och fjärran. De värsta av allt är att Billström försöker skylla införandet av trängselskatten på alla andra men jag kan tänka mig att det beror på rädslan att förlora röster i valet 2006 eftersom folkomröstningen visade på att folket inte ville ha trängselskatt.

    I sak är jag med på miljöaspekten men miljöeffekten är tyvärr försumbar ? mindre än en promille. Men om de kunde ta en del av slantarna de får in i trängselskatt och satsa dem på utbyggd kollektivtrafik i vår kommun så skulle jag jubla. Vid närmare eftertanke så skulle jag och resten av våra kommuninvånare bli ännu gladare om de kunde kompensera oss med sänkt bensinskatt. Då skulle vi få råd att köpa nya etanolbilar istället för att köra omkring med gamla rishögar som spyr ut massor med oförbrännda avgaser.

    By Blogger Lars, at 11 december, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home