Stig-Göran Fransson

torsdag 25 december 2008

Juldags morgon

Klockan är några minuter i fem på juldagsmorgonen och Lannaskede gamla kyrka är välfylld med deltagare i morgonens julotta. För många kan det tyckas orimligt tidigt att stiga upp, kanske klockan fyra, för att åka till kyrkan men för andra är det en viktig del i julfirandet att få deltaga i julottan. Just Lannaskede gamla kyrka ger en speciell upplevelse genom att vara en gammal medeltida byggnad. Man känner traditionen genom århundradena som Lannaskede borna besökt sin kyrka. Idag är det inte bara deltagare från Lannaskede församling utan också besökare från kringliggande församlingar.

Vi känner väl texten, "Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus, ja, över dem som bor i dödsskuggans land skall ett ljus skina klart…."

2 Comments:

  • Stig-Göran - Du skulle varit med på den tiden då Julottan började redan kl. 04.00!! Då åkte jag med sparkstötting upp till Lannaskede och eftersom det alltid var knökafullt i kyrkan fick jag börja sparka så där 10 minuter före 3!!

    Men vilken härlig upplevelse! Bara stearinljus i kyrkan - efter första versen på julpsalmen var allt syre slut!!!

    God fortsättning och Gott Nytt År!

    By Blogger Göran Ivarsson, at 27 december, 2008  

  • Jo jag minns att det förr var julotta klockan fyra i gamla kyrkan och klockan sex i, som vi förr sa, stora kyrkan. Eftersom jag som barn bodde i Landsbro på den delen av samhället som är närmast Lannaskede-Myresjö kyrka så hade mina föräldrar som tradition att gå till julottan i den stora kyrkan klockan sex.

    När fem församlingar blir en församling år 2010 så hoppas jag att det kan få bli en tradition i den nya Lannaskede församling att den tidiga julottan är i Lannaskede gamla kyrka. En tradition väl värd att bevara.

    By Blogger Stig-Göran Fransson, at 27 december, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home